2007-12-10

Värdigt jul?

Ibland undrar man varför man inte har kommit på en idé tidigare själv.
Jag fick höra av en kompis att de traditionsenligt brukar inhandla en matkasse fylld med julmat inför julhelgen som sedermera doneras till frälsningsarmén.
Jag blev rörd av gesten, och vi kommer att anamma denna tradition, så mycket är säkert.

För tyvärr är det nog så att klimatet för många människor hårdnat avsevärt de senaste tiden, trots den så kallade ekonomiska tillväxten och den pågående högkonjunkturen.
Klyftorna ökar i samhället, de fattiga blir paradoxalt fler; många människor har inte råd att fira jul.
December är ekonomiskt den svåraste månades för många familjer.
Julen som för de flesta brukar stå för glädje och gemenskap, kan lätt förbytas mot ångest och utanförskap.
Det som i grunden är ett samhällsproblem kan inte botas med gåvor, jag är medveten om det, men det kanske kan lindra ångesten något, för någon medmänniska eller familj som lever på marginalerna, vill jag tro i alla fall.

Läs om de ökande antalet bidragsansökningar inför Julhelgen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt bra inlägg, Heiti. Jag skall genast anamma idén om att köpa en kasse julmat och ge bort.

Att vi har så många människor som är hemlösa eller på något annat sätt befinner sig i en misär, är en kollektiv skamfläck för oss alla. Och när är läge att visa solidaritet, om inte under julen...